Podmienky fungovania a zabezpečovania služieb od 17. 5. 2021 stanovila nová vyhláška ÚVZ SR.
Prehľadný nástroj na sledovanie aktuálne platných opatrení podľa okresu: Online COVID Automat
Núdzový stav je zrušený od 15. mája 2021.
Všeobecné opatrenia k prevádzkam
Všetkým prevádzkovateľom zariadení sa nariaďuje dodržiavať nasledovné opatrenia:
- vstup a pobyt vo vonkajších aj vnútorných priestoroch prevádzky umožniť len osobám s prekrytými hornými dýchacími cestami;
- pri vstupe do prevádzky aplikovať vstupujúcim osobám dezinfekciuna ruky alebo poskytnúť jednorazové rukavice
- zabezpečiť zachovávanie odstupovv radoch osôb minimálne 2 m; uvedené neplatí pre osoby žijúce v spoločnej domácnosti alebo osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a ich asistentov
- počet zákazníkov v prevádzke v jednom okamihu nesmie prekročiť koncentráciu jeden zákazník na 15 m2z predajnej plochy prevádzky určenej pre zákazníkov; táto povinnosť neplatí pre:
- deti do 10 rokov v sprievode dospelej osoby,
- pokiaľ predajná plocha prevádzky určená pre zákazníkov nedosahuje 15 m2, v prevádzke sa v jednom okamihu môže nachádzať najviac 1 zákazník,
- teoretické časti vzdelávacích kurzov či autoškôl, a to v prípade ak plocha prevádzky určená pre zákazníkov nedosahuje 150 m2; za týchto okolností sa maximálny počet účastníkov prítomných v prevádzke určuje na počet 10,
- prevádzky podľa § 3, 8, 10, 12 a § 13,
- na všetky vstupy do prevádzky viditeľne umiestniť oznamo povinnosti dodržiavať opatrenia podľa tejto vyhlášky,
- vykonávať časté vetranie priestorovprevádzky a pravidelne vykonávať dezinfekciu dotykových plôch, kľučiek, nákupných vozíkov a košíkov, používaných prístrojov, nástrojov a pomôcok, na dezinfekciu použiť dezinfekčné prostriedky s virucídnym účinkom.
Hotely, penzióny a ostatné ubytovacie zariadenia
Všetkým prevádzkovateľom poskytujúcim hotelové a podobné ubytovacie služby a turistické a ostatné krátkodobé ubytovacie služby sa nariaďuje dodržiavať nasledovné opatrenia:
- reštauračné služby a služby wellness prevádzkovať v zmysle ustanovení platnej vyhlášky,
- zvýšiť frekvenciuupratovania, čistenia a dezinfekcie dotykových plôch, na dezinfekciu použiť dezinfekčné prostriedky s virucídnym účinkom,
- hygienické zariadenia prevádzky musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami.
Všetkým prevádzkovateľom poskytujúcim hotelové a podobné ubytovacie služby a turistické a ostatné krátkodobé ubytovacie služby, v I., II. alebo III. stupni varovania COVID AUTOMAT-u, nariaďuje dodržiavať maximálnu kapacitu izieb do 2 dospelých osôb alebo na osoby, ktoré sú členmi jednej domácnosti.
Zariadenia spoločného stravovania
Všetkým prevádzkovateľom zariadení verejného stravovania, okrem zariadení, ktoré sa nachádzajú v územných obvodoch okresov v stupni Monitoring podľa COVID AUTOMAT-u, nariaďuje dodržiavať nasledovné opatrenia:
- pokrmy a nápojepodávať len obsluhujúcim personálom, samoobslužný spôsob výdaja pokrmov a nápojov (napr. nakladanie šalátov, odber pečiva a pod.) je zakázaný,
- vykonávať dezinfekciu jedálneho lístka, stolov a dotykových plôchvrátane úchopových častí stoličiek a kresiel po každom zákazníkovi,
- príbor nesmie byť voľne dostupnýpre zákazníkov na stoloch, ale musí byť prinesený personálom k pokrmu zabalený do papierovej servítky,
- ak sa používa stolový riad (taniere, príbory, poháre) je potrebné zabezpečiť jeho umývanie podľa požiadaviek uvedených v § 9 ods. 4. písm. g) vyhlášky MZ SR č. 533/2007 Z. z.; pri ručnom umývaní kuchynského riadu sa odporúča pridať pred opláchnutím kuchynského riadu dezinfekčný prostriedok vhodný na daný účel,
- hygienické zariadenia prevádzky musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami,
- každú hodinu vykonávať dezinfekciu hygienických zariadení
Všetkým prevádzkovateľom zariadení verejného stravovania, ktoré sa nachádzajú v územných obvodoch okresov v I., II. a III. stupni varovania COVID AUTOMAT-u, sa nariaďuje dodržiavať nasledovné opatrenia:
- a) pokrmy a nápoje nie je možné konzumovať v interiérových častiach prevádzky,
- b) pokrmy a nápoje podávať zabalené pre odber so sebou alebo prostredníctvom donáškového
predaja, s výnimkou podávania pokrmov a nápojov v exteriérových častiach prevádzky;
exteriérovou časťou prevádzky sa rozumie priestor s otvoreným vchodom, ktorý je
ohraničený krátkodobými či dlhodobými konštrukciami najviac z dvoch strán,
- c) zabezpečiť odstup 2 metre medzi stolmi,
- d) konzumáciu pokrmov alebo nápojov umožniť vykonávať výlučne posediačky,s cieľom
zabezpečiť kontrolovaný rozostup osôb.
Všetkým prevádzkovateľom zariadení verejného stravovania, ktoré sa nachádzajú v územných obvodoch okresov v II. stupni ostražitosti COVID AUTOMAT-u, nariaďuje dodržiavať nasledovné opatrenia:
- v interiérových častiach prevádzky dodržať obsadenie jedného stolu najviac 4 osoby, alebo osoby z jednej domácnosti,
- zabezpečiť odstup 2 metre medzi stolmi.
Všetkým prevádzkovateľom zariadení verejného stravovania, ktoré sa nachádzajú v územných obvodoch okresov v I. stupni ostražitosti COVID AUTOMAT-u, nariaďuje dodržiavať nasledovné opatrenia:
- v interiérových častiach prevádzky dodržať obsadenie jedného stolu najviac 6 osôb, alebo osoby z jednej domácnosti,
- zabezpečiť odstup 2 metre medzi stolmi.
Prevádzky wellness, akvaparkov a prírodných liečebných kúpeľov alebo kúpeľných liečební
Všetkým prevádzkovateľom prevádzok wellness, akvaparkov a prírodných liečebných kúpeľov alebo kúpeľných liečební, okrem zariadení podľa § 1 ods. 2 písm. a) sa nariaďuje dodržiavať maximálnu kapacitu zariadenia nasledovne:
- jedna osoba na 15 m2, najviac však 10 zákazníkov, pre prevádzky, ktoré sa nachádzajú v územných obvodoch okresov I. stupňa varovania COVID AUTOMAT-u,
- maximálne 30% kapacity sektoru alebo maximálny počet zákazníkov 500, pre prevádzky, ktoré sa nachádzajú v územných obvodoch okresov II. stupňa ostražitosti COVID AUTOMAT-u,
- maximálne 50% kapacity sektoru alebo maximálny počet zákazníkov 500, pre prevádzky, ktoré sa nachádzajú v územných obvodoch okresov I. stupňa ostražitosti COVID AUTOMAT-u,
- maximálne 50% kapacity sektoru alebo maximálny počet zákazníkov 1000, pre prevádzky, ktoré sa nachádzajú v územných obvodoch okresov fázy monitoringu COVID AUTOMAT-u.
Všetkým prevádzkovateľom akvaparkov nariaďuje dodržiavať, že každá osoba využívajúca interiérové služby prevádzky sa musí preukázať potvrdením o negatívnom výsledku antigénového testu na ochorenie COVID-19 nie starším ako 24 hodín alebo negatívnym výsledkom RT-PCR alebo LAMP testu na ochorenie COVID-19 nie starším ako 72 hodín.
Prevádzky umelých kúpalísk
Všetkým prevádzkovateľom umelých kúpalísk nariaďuje dodržiavať nasledovné opatrenia:
- a) stanoviť maximálnu kapacitu prevádzky, ak vyhláška v odseku 2 a 3 nie je ustanovené inak, na:
- 6 zákazníkov v prípade prevádzok, ktoré sa poskytujú služby v územných obvodoch okresov v III. stupni varovania COVID AUTOMAT-u,
- 10 zákazníkov v prípade prevádzok, ktoré sa poskytujú služby v územných obvodoch okresov v I. alebo II. stupni varovania COVID AUTOMAT-u,
- 30% kapacity prevádzky v prípade prevádzok, ktoré sa poskytujú služby v územných obvodoch okresov v II. stupni ostražitosti COVID AUTOMAT-u,
- 50% kapacity prevádzky v prípade prevádzok, ktoré sa poskytujú služby v územných obvodoch okresov v I. stupni ostražitosti COVID AUTOMATU-u
- bez obmedzení v prípade prevádzok, ktoré poskytujú služby v územných obvodoch okresov v stupni Monitoring podľa COVID AUTOMAT-u,
- b) obnoviť prevádzku bazéna iba na základe vyhovujúceho výsledku analýzy kvality vody na kúpanie,
- pri vstupe do prevádzky aplikovať zákazníkom dezinfekciana ruky,
- pri úprave bazénovej vody sa musia používať osvedčené technologické postupy,
- obsah voľného chlóru a iných vedľajších produktov dezinfekcie sa udržiava pri hornej hranici povolených limitných hodnôt podľa platnej legislatívy pre umelé kúpaliská; frekvencia prevádzkovej kontroly týchto ukazovateľov sa zvýši na dvojnásobok,
- neprevádzkovať pitné fontánky,
- zvýšiť frekvenciu upratovania, čistenia a dezinfekcie dotykových plôch, na dezinfekciu použiť dezinfekčné prostriedky s virucídnym účinkom; hygienické zariadenia prevádzky musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami.
V prípade podmienky negatívneho výsledku testu na ochorenie COVID-19, je ho možné nahradiť potvrdeniami o nasledovných skutočnostiach:
- osoba bola zaočkovaná druhou dávkou mRNA vakcíny proti ochoreniu COVID-19 a od tejto udalosti uplynulo viac ako 14 dní,
- osoba bola zaočkovaná prvou dávkou vektorovej vakcíny proti ochoreniu COVID-19 a od tejto udalosti uplynulo viac ako 4 týždne,
- osoba je viac ako 14 dní po 1. dávke očkovania proti ochoreniu COVID-19 (mRNA alebo vektorovou vakcínou), ak bola prvá dávka očkovania podaná v intervale do 180 dní od prekonania ochorenia COVID-19,
- osoba prekonala ochorenie COVID-19 v období pred nie viac ako 180 dňami,
- ide o osobu do 10 rokov veku.
Prevádzkovateľ zariadenia je oprávnený požadovať od osoby vstupujúcej do vnútorných alebo vonkajších priestorov prevádzky predloženie príslušného dokladu, ktorý preukazuje niektorú zo skutočností podľa odseku 1; do tohto dokladu je prevádzkovateľ zariadenia oprávnený nahliadnuť.
Na stiahnutie :Vyhláška ÚVZ SR č. 207
vyhlaska_207